Смысл имеет лишь жизнь, прожитая ради других. (А.Эйнштейн)

четвер, 21 лютого 2013 р.

ДО УВАГИ УЧНІВ 6 КЛАСІВ!!!

Підготовка до тематичного оцінювання з теми "АТМОСФЕРА"


АТМОСФЕРА,Flash анімація


КИСЛОТНІ ДОЩІ,Flash анімація



ЗАВДАННЯ ДЛЯ ПІДГОТОВКИ


1 рівень.
1. У складі повітря 78 % становить:     
а) азот         б) кисень        в) вуглекислий газ
2. Температура повітря залежить від......:     
а) вітру      б) кута падіння сонячних променів      в) опадів
3. Постійними вітрами є:     
а) пасати          б) мусони        в) бризи
4. Перехід води з газоподібного стану в рідкий:  
а) конденсація       б) випаровування        в) інверсія
5. Хмари, які утворюються на висоті 6 км:
а) шаруваті   б) купчасті   в) перисті
6. Кількість водяної пари в грамах, яка міститься в 1 м³  повітря:
а) відносна вологість   б) абсолютна вологість   в) випаровування
7. Хмарність вимірюється:      
а) гігрометром        б) опадоміром        в) флюгером        г) «на око»
8. Вітри, які змінюють свій напрямок два рази на рік:
а) пасати    б) мусони      в) бризи
9. Лінії на карті, які з’єднують точки з однаковими показниками температури, називаються:
а) ізогіпси   б) ізотерми   в) горизонталі
10. Територія України розташована в кліматичному поясі:
а) тропічному   б) арктичному   в) помірному
11. Напрямок вітру вимірюють за допомогою:  
а) барометра-анероїда     б) флюгера      в) гігрометра
12. З висотою атмосферний тиск:   
 а) знижується      б) підвищується       в) не змінюється

2 рівень
1. Дайте визначення поняття «клімат», «погода».
2. Встановіть відповідність між поняттями та визначеннями:
1. Добова амплітуда температур                            
2. Вітер.
3. Антициклон.
4. Відносна вологість повітря.
     А. Велетенський повітряний вихор із високим тиском  у центрі.
     Б. Різниця між найвищою і найнижчою температурами впродовж доби.
     В. Відношення фактичного вмісту водяної пари в повітрі до максимально можливого за   
     даної температури.
     Г. Горизонтальний рух повітря з області високого тиску в область низького тиску.
 3. Встановіть відповідність між поняттями та визначеннями:
   1. Атмосферний тиск.                            
   2. Постійні вітри.
   3. Циклон.
   4. Абсолютна вологість повітря.
     А. Велетенський повітряний вихор із низьким тиском  у центрі.
     Б. Сила, із якою повітря тисне на земну поверхню.
     В. Кількість водяної пари в грамах, яка міститься в 1 м³  повітря.
     Г. Вітри, що протягом року дмуть в одному напрямку.




3 рівень.
1. Побудуйте графік ходу температур за даними добових спостережень, наведеними в таблиці. Розрахуйте середньодобову температуру та добову амплітуду температур.
Час проведення спостережень, год.
1
4
7
10
13
16
19
22
Температура повітря, ºС
-3
-5
-1
+3
+8
+7
0
-1
2. Побудуйте графік ходу температур за даними річних спостережень, наведеними в таблиці. Розрахуйте середньорічну температуру та річну амплітуду температур.
Місяць
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Середньомісячна температура
 повітря, ºС
-10
-15
-6
+2
+10
+18
+22
+25
+20
+16
+7
+1

4 рівень.
1. Задача: «Розрахуйте, якою буде відносна вологість повітря, якщо за температури 0 ºС  в 1 м³  повітря міститься 2 г водяної пари».
2. Задача: «Над узбережжям Чорного моря летить літак на висоті 6 км . Температура за бортом літака – 18 ºС. Якою є температура в цей момент на березі моря? (0 м над рівнем моря)».

 МАТЕРІАЛ ДЛЯ САМОСТІЙНОГО ОПРАЦЮВАННЯ.
§ ..... Охорона атмосфера

Чи може людина впливати на атмосферу?
Внаслідок чого забруднюється повітря?

Вплив людини на атмосферу. Людина у своїй діяльності здатна змінювати склад і властивості атмосфери. Останнім часом повітря вміщує велику кількість шкідливих газів. Вони потрапляють в атмосферу з труб промислових підприємств. Сильно отруюють повітря вихлопні гази численних автомобілів.
Якщо такі гази скупчуються в повітрі і змішуються з краплинами туману, то утворюється смог (в перекладі з англійської – “дим”, “імла”). Отруйний туман стелиться землею на рівні органів дихання людини, що є особливо небезпечним. Особливо часто смог виникає у великих містах.
Дуже небезпечні забруднення повітря сполуками сірки і азоту. Сполучаючись з водяною парою, вони повертаються на землю у вигляді кислотних дощів. Такі дощі випадають іноді за тисячі кілометрів від місця свого утворення. Вони шкодять здоров’ю людей, гублять ліси, забруднюють ґрунти. Деякі вчені вважають, що зростаюче забруднення атмосфери хімічними речовинами руйнує тонкий озоновий шар. В ньому утворюються своєрідні “діри”. Найбільшаозонова “діра” виявлена над Антарктидою. Це небезпечно для всього живого на Землі.
Так, для своїх потреб люди спалюють мільйони тонн різних видів палива. При цьому в атмосферу виділяється вуглекислий газ. Його кількість поступово збільшується. І він починає діяти як парник: до Землі пропускає проміння, яке нагріває поверхню, а тепло від земної поверхні – “не випускає”,  перешкоджаючи його розсіюванню у космос. Це і призводить до підвищення температури тропосфери. Таке явище вчені назвали парниковим ефектом. Є припущення, що через парниковий ефект середньорічна температура повітря тропосфери підвищиться на 10 на всій Землі. Таке відхилення називають глобальним потеплінням. Але навіть таке незначне на перший погляд потепління може мати значні наслідки. Найперше, посилюється танення льодовиків. Це призведе до підняття рівня Світового океану. Тоді  приморські низовини, де живуть люди, будуть затоплені водою.
Смог, кислотні дощі, озонові “діри”, парниковий ефект і глобальне потепління – це лише окремі приклади “реагування” атмосфери на дії людей. Нині їх масштаби зросли так, що сама атмосфера вже потребує захисту від людини.

Мал. Смог над Сан-Дієґо. США

Мал. Забруднення атмосфери викидами промислових підприємств

Охорона атмосфери. Чисте повітря – це життєва необхідність людини. Для збереження чистоти повітря потрібно обмежувати викиди шкідливих газів, диму, інших домішок. Для цього на промислових підприємствах встановлюютьгазо- і димовловлювачі. У містах, де скупчується транспорт, розширюють площі зелених насаджень. Дерева – не тількипотужні виробники кисню, а й значно зменшують запиленість повітря. 1 га лісу протягом однієї години поглинає 2 кг вуглекислого газу. В лісах пилу у 8–10 разів менше, ніж у безлісій місцевості.
Розв’язання проблем охорони атмосфери вимагає об’єднання зусиль усіх країн світу. Адже забруднене повітря, переміщуючись, не зважає на державні кордони. Людям повсякчас потрібно пам’ятати, що атмосфера – величезна цінність нашої планети.

Запитання і завдання
1. Чому в атмосфері збільшується вміст вуглекислого газу?
2. Чому від стану атмосфери залежить здоров’я людей?
3. Що потрібно робити, щоб зберегти “повітряний одяг” Землі від забруднення?
4. Що в природі має змінитися, щоб змінився клімат території?



Немає коментарів:

Дописати коментар